PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKYBRNO A OKOLÍ BESKYDY a VALAŠSKO - turistický subregion POODŘÍ - turistická oblast TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO - turistická oblast OSTRAVSKO - turistická oblast OPAVSKÉ SLEZSKO - turistická oblast JESENÍKY - turistická oblast HLAVNÍ STRANA Okres Bruntál (region NUTS 4) Okres Karviná (region NUTS 4) Okres Ostrava (region NUTS 4) Okres Frýdek-Místek (region NUTS 4) Okres Nový Jičin (region NUTS 4) Okres Opava (region NUTS 4) Okres Bruntál (region NUTS 4) CZECH REPUBLIC REGION POODŘÍ REGION SLEZSKÁ HARTA ODERSKO BESKYDY-VALAŠSKO DESTINAČNÍ MANAGEMENT MORAVSKOSLEZSKÝ
Пятница 19.04.2024
Vyhledávání
  Vyhledávací centrum
Moravskoslezský REJSTŘÍK
ZÁKLADNÍ INFORMACE
  Moravskoslezsky kraj
Moravskoslezská nej
Města a obce
Euroregiony
Mikroregiony a sdružení
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
Destinační management MSK
Klastr cestovního ruchu
AKTUALITY A AKCE
  Aktuality
Kalendář akcí v kraji
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Veletrhy a výstavy
Kongresy a konference
Lázeňství
  Lázeňská zařízení
Zdravotní pojištění
Turistika a volný čas
  Informační služby
Kultura a zábava
Hrady a zámky
Památky a architektura
Sport a relaxace
Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Zimní sporty
Klub českých turistů
Sdružení a spolky
Cestovní kanceláře
Folklor a tradice
  Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Příroda a její ochrana
  Přírodní zajímavosti
Chráněná krajinná území
Naučné stezky
Ubytování a stravování
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, motoresty
Penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Další stravování
Gastronomické speciality
OBCHOD A SLUZBY
  Služby motoristům
Služby
Obchod
Nákupní centra
PODPORA PODNIKÁNÍ
  Investiční příležitosti
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Finanční sektor a pojištění
Nemovitosti k prodeji
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba
  KLACR.cz, Moravskoslezský klastr cestovního ruchu

Pověst o názvu Liptáně. [ Легенда ]

Podle záznamu Františka Horáka ve farní kronice liptáňské vypravuje Petr Hrab
Dnešní název obce Liptáň vznikl z novějšího německého jména "Liebenthal" , ačkoliv vesnice byla původně slovanská. Ze starého slovanského názvosloví se zachovalo jméno potoka, který protéká obcí - "Pastvina", v německé formě - "Pestwine". Slovanské jméno zaniklo a není po něm památky.
Nový německý název "Liebenthal" má však malou významovou příbuznost spůvodním německým pojmenováním vsí, jak se nám zachovalo listinných dokladech ze 13. a 14. století: "Leuenthal" neboli "Löwenthal" , latinsky "Leovallium". První část tohoto složeného slova je zřetelným označením lva (něm. Löwe, lat. Leo) , kdežto německý název "Liebenthal" má však malou významovou příbuznost s původním německým pojmenováním vsi, jak se nám zachova-lo v listinných dokladech ze 13. a 14. století : "Leuenthal" neboli "Löwenthal", latinsky "Leovallium". První část tohoto složeného slova je zřetelným označením lva (něm. Löwe, lat. Leo), kdežto nový německý název má v této části složeného slova lásku (něm. Liebe). Za staletí snesl život v údolí Pastviny jistě dosti důvodů, aby se láska dostala do jména vesnice. Naše pověst však vypravuje , jak se do jejího původního pojmenování dostal lev.
Zakladatelem Liptáně byl podle kronikářských záznamů rytíř Helembert z Věže ( Helem-bert von Thurm nebo též Helembert de Turri ). Rytířského přívlastku "z Věže" nabyl podle pověsti proto, že byl předtím hlásným na hradě Schaumburgů-Holsteinů. Věrnáb a ostražitá služba na hlásné věži zůstala tedy ozdobou jeho rytířského jména i poté, když opustil hrad svého pána a dal se na křížovou výpravu do Svaté země - To však musíme přerušit pověst a připomenout, že lidová poezie zde nesouhlasí s historickou skutečnosti. Nešlo o výpravu do Palestiny, nýbrž o válečné tažení českého krále Přemysla Otakara II, v jehož vojsku se zmíněný rytíř podílel na výpravě proti pohanským Prusům po boku olomouckého biskupa Bruna ze Schaumburgu. Za účast při tomto tažení odměnil olomoucký církevní hodnostář Helemberta z Věže lénem, jež se vztahovalo na území nynější Liptáně a Třemešné. Pověst však má pestřejší vysvětlení pro založení těchto vsí. Říká, že k účasti na bojích o osvobození svatých míst z rukou nevěřících pohnul mladého ušlechtilého rytíře syn ušlechtilého domu Schaumburgů, který byl už v té době proboštem, a Helembertovi byl vždycky přátelský nakloněn.
Po dlouhé a únavné cestě, jak pověst poznamenává, se odhodlaný rytíř konečně ocitl tváří v tvář nepřátelům křesťanstva. Byli to Saraceni. Rytíř se dal statečně do boje a byl ochoten položit svůj mladý život na poli cti a slávy. Vždyť k rozhodujícímu zápasu o víru a duši byl veden svými vychovateli z dětství. Napadení protivníci však se uměli lépe pohybovat ve své zemi nežli jejich evropští nepřátelé, a proto se vyhýbali přímým bojům, dokud křižácká vojska nebyla zdecimována nezvyklým podnebím a útrapami dlouhých pochodů vyschlými krajinami. Neměl tudíž ani Helembert dosti příležitostí, aby uplatnil svou udatnost v bojích, na něž byl zvyklý z domova a pro něž byl vycvičen. A tak se ani nerozkročil nad hromadou porubaných lebek muslimských nepřátel, jakby si přál, ani sám nepadl ranami ostrých saracénských šavlí. Chytrost domácích vojsk mu připravila jiný osud. Upadl do zajetí a byl uvržen do otroctví.
Jakmile se trochu vzpamatoval z pohromy, kterou připravili domácí jeho jednotce, kul plány, jak by se dostal na svobodu a zpět do řad křižovníků. Práce v zajetí mnoho neměl, a nebyla to práce těžká, avšak hlídán byl tak ostražitě, že zatím nebylo možno se odvážit útěku. Uplynuly měsíce a zajatec se nesetkal ani s jediným člověkem stejného nebo podobného jazyka, ačkoliv nešťastníků stejného údělu viděl okolo sebe nemálo.
Kromě jiných prací dostal za úkol pečovat o lvíče, které kdesi ulovili jeho páni, aby jim doma působilo kratochvíli. Snad stejně toužení po svobodě, snad i nedostatek příležitosti věno-vat laskavost svého srdce člověku, podnítili našeho krajana v cizí zemi k tomu, že k lvíčeti přilnul takovou náklonnosti, jako ani šelma nemůže přehlédnout a vycítit. Krotil jeho divoké zvyky a učil ho způsobům, jakým lze vyučit domácího psa. Trpělivost a laskavost přinášely úspěch. Lvíče vyrůstalo vedle Helemberta jako krotký tvor, zvyklý na lidský hlas, jeho pokyny, rozkazy a varování či kárání. Muslimské panstvo tento výchovný úspěch zajatcův bavil, a proto mu dopřávali více svobody, než bývalo zvykem. Lva od něho nikdo neodváděl, takže mezi těmi dvěma vznikla až dojemná shoda. Lev byl ochoten i hradby přeskočit aby se dostal k svému příteli, byl-li od něho odloučen.
Tak se stalo, že i věrné zvíře se dostalo na svobodu, jakmile se našla vězni příležitost
k úniku. Zpáteční pouť do vlasti nebyla snadná ani pro jeho věrného průvodce. Oba se však po mnohých útrapách dostali na Moravu, kde se mezitím stal církevním velmožem někdejší Helembertův rádce Brůno. Přijal utýraného válečníka vlídně ve své biskupské rezidenci v Olomouci a nabídl mu službu i odměnu za jeho zásluhy o osvobozování svatých míst. Poslal ho až na hranice své diecéze,tam, kde se nad údolím která posílá své vody k biskupskému městu Osoblaze, a nad Mušlovským potokem tyčí tři kopce. Uložil mu, aby na svazích těchto tří kopců založil dvě vsi a obě mu udělil v léno. Biskupova vůle se stala skutkem. V údolí Mušlovského potoka vznikla Třemešná a v údolí Pastviny vznikla Liptáň. Její starší německé jméno "Löwenthal" prozrazuje, že věrný lev provázel svého pána až do jeho nového panství. V Liptáni si vybudoval nový leník olomouckého biskupa dvůr a uprostřed dvora obytnou budovu s věží, budovu jako hrad. Věž tu připomínala jeho dřívější věrné služby šaumburskému domu i jeho rytířské jméno. Dvůr dal obehnat vodním příkopem a valem, vodní příkop dal překlenout padacím mostem. (dnes již není památky po tvrzi). Ve svém sídle se cítil jako pravý středověký rytíř v opevněném hradu. Avšak v pokojných dobách budování nového panství nezapomínal na léta trýznivého zajetí. Připomínal si je půlměsícem, který připevnili na věž malého kamenného kostelíka. Tento půlměsíc,znak islámuu, znak islámu, se prý na kostelíku udržel až do roku 1870, kdy byla věž stržena.

Vlastivědný zpravodaj Krnovsko č.4
Září 1958

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.osoblazsko.cz

Typ záznamu: Легенда
AKTUALIZACE: Leo Dedek (OS Oblík, IC Osoblažsko) org. 56, 13.10.2004 v 19:09 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
FOLKLORNÍ AKCE A FESTIVALY
TURISTIKA