Železniční dráha z Frýdlantu do Bílé [ Historie (archivní dokument) ]
Železniční dráha rovněž patřila v minulosti neodmyslitelně k běžnému, každodennímu životu obce Staré Hamry. Dráha byla postavena v letech 1906 - 1908 a až do roku 1948 byla v držení Olomouckého arcibiskupství. Provoz železnice byl slavnostně zahájen 6. srpna 1908. Nová dráha měla sloužit hlavně k dopravě dřeva a až v menší míře dopravě zboží a osob při stále se zvyšujícím turismu. Vedla z Frýdlantu do Bílé, měřila 19 505 m a byla optařena staničními budovami Frýdlant - Hutě, Ostravice, Staré Hamry a Bílá. Mezi nimi byly zastávky Nová Dědina, Ostravice pod Žárem, nákladiště Mazák, Šance-Řečice a Ružanec. Zastávka Ružanec byla zrušena v roce 1922, i nadále zde však zůstalo nákladiště. Místo ní byla nově zřízena zastávka Hutě. Provozní rychlost na trati činila s ohledem na stoupání 25 km/hod, v roce 1926 byla zvýšena na 40 km/hod.
Poslední osobní vlak s cestujícími projel přes Staré Hamry v zimě 11. ledna 1965 a byl opatřen nápisem:"už je to tak,vezeme do Bílé poslední vlak". V té době stálo jízdné ze Starých Hamer do Ostravice 1,20 Kč. Následná, nově zavedená autobusová doprava autobusy ČSAD však již nikdy tuto ztracenou dopravní obslužnost do obce nedokázala rovnocenně nahradit.