PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKYBRNO A OKOLÍ BESKYDY a VALAŠSKO - turistický subregion POODŘÍ - turistická oblast TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO - turistická oblast OSTRAVSKO - turistická oblast OPAVSKÉ SLEZSKO - turistická oblast JESENÍKY - turistická oblast HLAVNÍ STRANA Okres Bruntál (region NUTS 4) Okres Karviná (region NUTS 4) Okres Ostrava (region NUTS 4) Okres Frýdek-Místek (region NUTS 4) Okres Nový Jičin (region NUTS 4) Okres Opava (region NUTS 4) Okres Bruntál (region NUTS 4) CZECH REPUBLIC REGION POODŘÍ REGION SLEZSKÁ HARTA ODERSKO BESKYDY-VALAŠSKO DESTINAČNÍ MANAGEMENT MORAVSKOSLEZSKÝ
Čtvrtek 28.03.2024
Potravinářská výroba
  KLACR.cz, Moravskoslezský klastr cestovního ruchu

Valašský soubor Radhošť z Trojanovic v Texasu

"Valašský soubor Radhošť z Trojanovic" byl u krajanů v Texasu (od 22.09. - 08.10.2006).
Citát Jean Blaha Davis, prezidentka spolku: Řada krajanů nikdy vlast svých předků nenavštívi. Vy jste jim kus tohoto domova přivezli!
Ve spolupráci s Texaským krajanským spolkem The Czech Heritage Society of Texas (Spolek českého dědictví v Texasu,) na základě 150-letého výročí vystěhování Čechů a Moravanu do Texasu, uskutečnil Valašský soubor Radhošť z Trojanovic 15-tidenní cestu po stopách českých přistěhovalců do Texasu. Iniciátorem této cesty byl starosta Trojanovic Drahomír Strnadel, město Frenštát p.R. reprezentoval starosta ing. Pavel Orlík, o organizaci cesty se staral David Strnadel. Výpravy se dále zúčastnili p. Jan Mička z Mořkova, s manželkou, frenštátský farář P. Rudolf Swienczek a Valašský soubor písní a tanců z Trojanovic reprezentovalo 12 tanečníků: Alena Genzerová, Eva Káňová, Marta Jalůvková, Jana Juračáková, Jiřina Batečková, Jana Martináková, David Vašek, Josef Káňa st., Vladimír Klimeš, Bohumír Holub, Petr Adámek, Josef Káňa ml., a hudba Radegast z Frenštátu p.R. - Bořek Vitásek prim, Golas Radek ml. cimbál, Žingor Marek kontrabas, Golas Radomír st. kontry, Frňka Tomáš klarinet a flétna. V druhé části našeho pobytu se k zúčastněným členům souboru přidal i Pavel Holas, který byl členem tohoto souboru před tím, než odešel do Chicaga, kde v současné době žije.
Cesta do Texasu byla připravována s předstihem, jak po stránce programového obsahu vystoupení pro českou komunitu v Texasu ( pro zajímavost - k bývalému Československu se v Texasu hlásí kolem 1 miliónu lidí) a tak po stránce finančního zajištění této cesty. Pro představu o hrubých finančních nákladech uvádíme, že např. jen zpáteční letenka z Prahy do Houstnu stála každého zúčastněného 22 tisíc Kč. Nemalé finanční prostředky byly vynaloženy i za pronájem aut (rent car,) kterými se bylo nutno přemístit často mnoho mil v krátkém čase do oblastí, kde tito čeští a moravští potomci žijí. Dalšími nezbytnými výdaji byly částky za ubytování převážně v Holiday Inn, Sun Inn apod., což jsou velká ubytovací zařízení, která se nacházejí téměř ve všech městech, zejména při dálnicích nebo v místech, kde je větší turistický ruch, (Sea coast, down town, and so on.) Několik nocí jsme také strávili u našich přátel, kteří si nás "rozebrali" do svých domovů. Při této příležitosti se naskytla možnost seznámit se s životem v jejich domácnostech, se zařízením domků, ve kterých žijí, s jejich obvyklým jídelníčkem, a také s jejich radostmi či starostmi.
K nutným výdajům nutno přičíst některé platby za jídlo a pití, které bylo nutno si někde zakoupit. Zdarma bylo zajištěno pohoštění a občerstvení po některých tanečních vystoupeních souboru Radhošť.
Další výdaje byly za vstupné např. do Kosmického řídícího střediska NASA v Houstnu, Mořského akvária v Corpus Christi Beach, na Letadlovou loď US Lexington či Tover of The Americas v San Antonio, (vyhlídková věž 650 stop vysoká.) atd.
Při této příležitosti bychom chtěli velmi poděkovat všem našim sponzorům, od nichž jsme získali finanční prostředky a které sloužily k doplnění základní potřebné finanční částky. Jsou to tyto organizace, společnosti, podniky a jednotlivci:
Agrosumak a.s., Alpine stavební společnost Cz, s.r.o., Asompo, a.s., Dytron s.r.o., Elektropohony spol. s r.o., Fitter Scaffold, spol. s r.o., Ing Ivo Ševora - Geos Opava, Ing Jan Mikeska, Jeti model s.r.o., JUDr. Stanislav Janák, Karel Reček, Kojenecké a dětské potřeby, Ladislav Zátopek, Lipka HQ s.r.o., Logis, s.r.o., Martinák Josef, Matice Radhošťská, Město Frenštát pod Radhoštěm, Jan Mička, Ministerstvo zahraničních věci, Ministerstvo kultury ČR Muzejní a vlastivědná společnost, Namron, a.s., Obec Čeladná, Obec Kunčice pod Ondřejníkem, Obec Tichá, Obec Životice u Nového Jičína, Obec Trojanovice, Phobos spol. s r.o., Plzeňský prazdroj, a.s. - Pivovar Radegast, Pneuservis Pavlát, Reznicek Texas, SCR Engineering, s.r.o., SVCS s.r.o., Šrubař, Vakuum servis s.r.o.
Celá tato mise začala na mezinárodním letišti v Houstnu, kde nás očekávali zástupci The Czech Heritage Society of Texas: Anna Krpec a Jean a Waymond Devisovi se dvěma Chevrolety a dalšími dalšími dvěma doprovodnými osobními auty. Když jsme vyšli z letištní haly, jako bychom vstoupili do sauny. Teplota v Texasu se totiž po celou dobu našeho pobytu pohybovala okolo 36° C. První den jsme strávili u našich přátel v Houstnu a druhý den v sobotu jsme měli naše první vystoupení v hale Sokola v Houstnu. Zde bych chtěl říci, že cimbál a basu nám zajistil a celou cestu vozil pán Günter Merkl. Přivítání a dojmy z vystoupení a setkání s krajany byly úžasné. Jejich milé přijetí, usměvavé tváře, stisky rukou, mnohdy skoro rodinné objetí a několik českých slov, které nám připomínaly mluvu našich prababiček a pradědečků byly balzámem po úmorné cestě letadly z Prahy přes Amsterodam do Houstnu. V dalších dnech jsme vystupovali v městech Viktoria, kde jsme měli dvě vystoupení, v San Antoniu, v městě Wall, kde jsme si prohlédli farmu pana Mikulika, jehož předkové pocházejí z Frenštátu p.R., v městě West. Další vystoupení bylo v městě Ennis, do kterého to bylo 220 mil a dále ještě dalších 60 mil do Ellis. V pátek 29.září jsme měli vystoupení v Caldwellu. V sobotu 30.září jsme v 11:30 vystoupili na Kolace Festival v Hallettsville a po ujetí 120 mil jsme měli ještě jedno vystoupení v La Grange. La Grange je družební město Frenštátu pod Radhoštěm a má své muzeum a také krásný Amphitheatre. Další den jsme navštívili Hostyn a zúčastnili jsme se mše i s naším farářem panem Swienczekem. Zde byl také předán zvon, dar Trojanovic texaským krajanům a posvěcen biskupem z Victorie. Odpoledne jsme byli hosty Parish Picnic. V pondělí v 18:30 jsme vystupovali v Brazos Halley v Collage Station - Texas A&M University. Ve středu jsme vystoupili v hlavním městě Texasu, Austinu, ve vládní budově State of Texas Capitol Rotunda, kde sídlí guvernér a zasedá senát a parlament. Z tohoto místa byl také vysílán TV záznam z našeho představení. Ten den jsme jeli ještě do města Elgin, kde jsme opět vystoupili. Ve středu 4.října jsme měli opět dvě vystoupení, a to ve Flattonii - střední škola School (open to public) a ve Fort Bend/Wharton v Hungerford Hall. Poslední vystoupení bylo v Nedville - Schoul (open to public), kde bylo okolo tisíce dětí a dospělých. Kromě TV přenosu z Kapitol Rotunda jsme byli ještě představeni ve zprávách televize a otištěny fotografie z našich vystoupení ve dvou různých Texaských novinách. Náš program shlédlo okolo šesti tisíc diváků. Reakce dětí i dospělých na naše vystoupení byly skvělé a zanechaly v nás hluboký dojem. Svými úsměvy a potleskem reagovali na naše tance, zpěvy, hry, naše kroje, naší řeč. A bylo mnohokrát vysloveno "prosím, přijeďte zase, brzy!"
Ještě jednou srdečné díky všem, kteří se podíleli na přípravě, pomoci, ať radou nebo finanční částkou na realizaci naší cesty do Texasu.